Într-o formă sau alta, suntem înconjurați de colaje de tot felul – emoționale, vizuale, sociale – chiar și extrase dintr-o zi ar putea deveni un colaj. Amintirile pe care le strângem, gesturile involuntare, reflexele, subconștientul, eu – sunt un colaj. Însă felul în care le așezăm, așa cum spune și Alexandru Iatan mai jos, se întâmplă în cap și în suflet. Proiectele sale încep de la spațiul public, de la modul în care colțurile orașului sunt compuse, fie că e vorba despre bucăți din postere și afișe pe care le integrează în compoziții noi, fie că e vorba de o fereastră în zidul unei ruine.


 

10696207_593963507398528_5054964341149420974_n

  1. Colin Rowe spunea că tehnica colajului ademenește elementele folosite în afara contextului lor, ducând la o nouă dimensiune – colajul ca stare de spirit. Cum vezi tu starea asta de spirit?

Eu nu sunt teoretician, dar pentru mine „colaj” este un termen relativ mic pentru ceva mult mai mare. Dacă privim mai atent putem vedea că tot ceea ce ne înconjoară este într-o continuă transformare; elemente, cunoștințe vechi se îmbină cu unele noi  (sau aparent noi), dând naștere unor concepte și ideologii din ce în ce mai diversificate. La scară universală se pare că se întamplă acelasi lucru și totul este într-o metamorfoză continuă. De aceea cred ca asta e starea naturala a lucrurilor, iar „colajul” ca act sau tehnică în sine nu e decât o manifestare personală a acestei tendințe.

  1. Visual turn on & offs: lucruri pe care nu te saturi să le privești și/ sau la care nu suporți să te uiți.

Îmi plac foarte mult texturile, mai ales cele formate pe cale naturală –  de apă, rugină, păsări și tot felul de factori,  combinațiile de culori și forme mai mult sau mai puțin accidentale. Offs… nu știu, cred că automat nu bag în seamă lucrurile care nu-mi plac.

  1. Compozițiile tale se nasc reciclând un sens rătăcit în spațiul public. Dacă ai face un colaj social folosind părți ale orașului și ale locuitorilor săi, cu ce te-ai juca și ce nu ai păstra, sub nicio formă?

La modul general, diferite zone ale unui oraș transmit stări diferite. Probabil aș încerca să redau aceste stări prin elementele și culorile specifice zonelor respective. Fiind totuși o treabă vizuală ce implică asocieri de imagini, este dificil de explicat în cuvinte. În orice caz, o mare parte din elementele pe care le folosesc sunt din spațiul urban, așa că lucrul acesta se poate observa în lucrările ce vor apărea pe viitor.

  1. Ce nu ar trebui să lipsească din soundtrackul zilei de azi?

Hip-hop-ul.

  1. Care e primul cuvânt care îți vine în minte când spun București?

„Greu”.

  1. Uitându-mă la fotografiile tale, nu mă îndepărtez foarte mult de ideea de colaj, elementele cu care te joci sunt deja acolo, pe stradă sau la malul mării, într-o dezordine pe care o transformi vizual, într-un fel sau altul. Ce rol are figura umană în colajul urban?

Păi, fără oameni lucrurile și locurile ar fi doar lucruri și locuri. Relația sau interacțiunea pe care cineva o poate avea cu un spațiu face lucrurile interesante.

  1. Că tot spuneam de fotografie, folosind ambele tehnici, în ce măsură e fotografia un alt fel de colaj?

Fotografia este un mediu, ca și colajul, pictura, muzica, etc. Lucrurile se întamplă în cap, conștient sau nu, și în suflet.

  1. Care e textura ta preferată?

:)) Cred că am răspuns mai sus.

  1. O imagine care ți-a rămas în minte dintr-un film.

Transformarea rahatului in aur – The Holy Mountain (Alejandro Jodorowsky).

10857829_621064858021726_8183447959401447223_n10714183_612200568908155_777891042786270214_o10659450_587222538072625_6998753140233351948_n
10655155_613226275472251_7399358689945766468_o 10517367_588677724593773_8748646590924522597_o

10648319_585272691600943_1004525111335670927_o10429443_616726938455518_4923005295552900138_n 10394013_611310875663791_8229502620963034881_n10429402_615143005280578_2350904719387523656_n
10336671_586318298163049_1101368537755554054_n 1073261_575010162627196_8352437536043916088_o

mai multe aici