Dezinfecţia

Insula condusă de cai (Houyhnhnms). Cai raţionali, puri, imaculaţi. Nechezat continuu şi freamăt.  Comuna idilică, patriarhală. Invazia. Oameni cu halate, cu pompe de stropit. Ploaia de dezinfectant asupra cailor. Fuga. Murdăria se vede pe alb. Scapă cine poate.

Convalescenţa

Gulliver îşi spune „necrologul” în timp ce rătăceşte în convalescenţă. S-a întors din insula cailor şi a yahoo-ii-lor. Scaunul cu rotile, infirmierii care-l spală. Familia care-l priveşte în ochi şi vrea să-l creadă. Dar nu poate. Chinul cinei cu soţia cu care nici măcar nu poate schimba două vorbe. Scârba faţă de oamenii care spun că înţeleg, că totul va fi bine, cândva, cumva. Gesturile reticente ale mâinii femeii care-şi hrăneşte soţul cu linguriţa. Bătrâneţea şi moartea plutind pe paturile cu cadre metalice.
 

Flash#1

Tumori ale liliputanilor în jurul diferitelor organe. Incizia. Făina (puroiul) strecurat şi strâns cu mare grijă. Liliputanii care se înghesuie să guste, să simtă, să se vindece sau, pur şi simplu, să apuce ceva. Gesturile scurte, rapide şi frenetice ale omuleţilor îi aduc aminte de Anglia.

image source: http://www.tnrs.ro/imagini/galerii-foto/calatoriile-lui-gulliver-fits-2012/calatoriile-lui-gulliver-260512-foto-fits-25.jpg

[Stop cadru. Un copil în cămaşă de noapte trage un căluţ de lemn. Se plimbă cu el pe toată scena. Pasivitatea în faţa freneziei.]
Instantanee cu bătrâni care, de la 80, 90 de ani sunt consideraţi ca şi morţi.

 Placenta

Femei îmbrăcate multicolor, cu coşuri împletite pe capete. Una dintre ele naşte pe cale naturală, într-o găleată, un făt cu o fizionomie şi o culoare anormale. Exerciţiile de contorsionism ale femeilor care încearcă să distragă atenţia de la plânsetul copilului. Lăcomia cu care numără nişte bani găsiţi accidental. Instaurarea noii ordini nu are nevoie de cezariană.

 Cina

Mese şi ustensile medicale sterile. Bebeluşi nou-născuţi aşezaţi cu grijă pe mese, o linie de producţie. Asistenţii care se asigură că totul este în cea mai perfectă ordine. Bucătarul îşi scoate cuţitele din servietă şi începe să le ascută. Examinarea atentă a bebeluşilor. Alegerea. Uciderea fătului şi extragerea inimii. Gătirea inimii pe grătarul electric. Copiii de până într-un an sunt cei mai delicioşi şi hrănitori, mai ales iarna. Copilul cu căluţul de lemn mănâncă inima cu furculiţa. Oamenii mănâncă orice le este dat de cei „de sus”, fără ca măcar să mai mestece.

 Raticidul

Doi şobolani uriaşi. Care caută de mâncare. Care scotocesc fiecare colţişor al scenei. Care se miros unul pe altul. Care şi-o trag. Băiatul îi pune la pământ. Șobolanii se ridică, îşi scot măştile şi pleacă. Primitivismul din societate + nelipsitul bal mascat.

 

image source: http://www.tnrs.ro/imagini/galerii-foto/calatoriile-lui-gulliver-fits-2012/calatoriile-lui-gulliver-170512-foto-fits-01.jpg

Flash#2

Joaca lui Gulliver cu liliputanii după o cortină transparentă (ca tot contextul social-politic din Anglia vremii aceleia, de alfel). Umbra protagonistului este mult mai mare. Cu toate astea, uriaşii cad cel mai repede.

 Prostituata

Corinna, târfa din Covent Garden. Cea mai uzată târfă din Covent Garden. Unsă cu ceva lipicios. În locul perucii, i se pune o coroană de spini. Corinna stă ascultătoare. Doi domni îi povestesc viaţa de noapte. Francheţea cu care-i este povestită viaţa o lasă impasibilă. Corinna părăseşte scena cu doar un pantof în picior. În Covent Garden, niciodată n-a fost o doamnă mai curtată. Coroana de spini îi înroşeşte faţa. Corinna e martira oraşului.

 Castrarea

În spatele cortinei de nailon, instantanee cu yahoo-ii. Pe fundal, Gulliver, care condamnă omul pentru slăbiciunile lui. Yahoo-ii ar trebui să fie castraţi, să dispară toţi. Au obiceiuri groteşti, iar nişte măgari ar fi mult mai de folos decât ei. (Yahoo-ii sunt, desigur, portretul celor de acasă, al englezilor, deveniţi nişte marionete ale partidelor politice Whig şi Torry).

 Fauna

Decor integral negru. O masă lungă. Femei liliputane (partea de la talie în jos, acoperită de faţa lungă de masă; în mâini, pantofi cu toc; în spatele lor, bărbaţi în negru care le coordonează mişcările mâinilor, care vorbesc în locul lor; mimica liliputanelor, paroxismul scenei). Acestea ţintesc bărbaţii cu precizia unei păsări de pradă. Se ceartă pentru ei (efectul domino). Corinna, prostituată liliputană. Înjunghiată în timpul serviciului. Corinna are doar o rană superficială. Îl împuşcă pe atacator. nimeni, nimeni, nimeni nu-ţi poartă de grijă, dacă nu-ţi porţi tu.

 Camera de joacă

Grupuri de liliputani. Pământul se clatină sub ei. Se apropie Gulliver. Într-o cutie, reprezentări în miniatură ale fiecăruia. Gulliver e un copil, se joacă. Îi face să se mişte cum vrea el. Un fel de oamenii mari, aflaţi la putere, fac tot ce vor din ceilalţi.

 Foamea

 

 

Flash#3

Copilul se roteşte pe căluţul lui de lemn. Yahoo-ii sunt cele mai lacome fiinţe. Mănâncă orice şi oricât, până stau burţile să le plesnească. Le place să înfulece mai ales ceea ce fură. Josnicia englezilor la scară mai mică.

 Marşul

Oameni în costume, cu serviete. Mărşăluiesc. Mărşăluiesc încontinuu, în toate direcţiile. Poţi fugi, dar nu te poţi ascunde. Conflictul fratricid dintre liliputani: din care parte să fie sparte ouăle. Se aşază toţi pe jos, cu privirea ţintă şi acuzatoare către copil, mănâncă fiecare câte un ou. Alinierea. Privirile & zâmbetele sarcastice, dar înţelegătoare. Pur şi simplu, întotdeauna vor exista unii care nu se vor integra niciodată.

 

image source: http://www.tnrs.ro/imagini/galerii-foto/calatoriile-lui-gulliver-fits-2012/calatoriile-lui-gulliver-260512-foto-fits-39.jpg

Polimorfismul

Satira politică depăşeşte aici pragul maxim. Oamenii în costume încep să cânte, pe mai multe voci, chiar dacă au un singur spectator. Metodele de persuasiune sunt infinite.

 Grădina zoologică

Feedback din partea lui Gulliver. A fost epuizată până şi ultima metodă de persuasiune. metamorfoza în fiinţe patrupede, care rag, care se târăsc, care de abia așteaptă să-şi atace prada. Când dulciurile îţi sunt refuzate, violenţa rămâne singura alternativă de convingere.

 Arena

Asemenea primatelor, începe lupta pentru teritoriu, pentru putere. Luptă care nu mai e doar una de cine-reuşeşte-să-fraierească-pe-cine. Diplomaţii se iau la bătaie, îşi smulg hainele de pe ei într-un dans sălbatic, halucinant, uşor stângaci. se mânjesc unul cu sângele altuia. Finalul acestei runde. Îşi ia fiecare servieta. Alinierea. Chiar şi după măcel trebuie să arăţi bine. Marş spre culise.

 Fuziunea

Gulliver intră în scaunul lui cu rotile.

NUVREAUSĂFIUYAHOONUVREAUSĂFIU

YAHOONOVREAUSĂFIUYAHOONUVREA

USĂFIUYAHOONUVREAUSĂFIUYAHOO

Copilul i se cuibăreşte în braţe. Metamorfoza e completă.

Eşti yahoo. Nu contează ce vrei tu să fii. Eşti ceea ce eşti. Te rugăm să pleci. Să te întorci la yahoo-ii tăi, dintre care ai venit. Eşti ceea ce eşti.

 Eşticeeaceeşti. Eşticeeaceeşti.Eşticeeaceeşti. Eşticeeaceeşti.Eşticeeaceeşti.Eşticeeaceeşti.

image source: http://www.tnrs.ro/imagini/galerii-foto/calatoriile-lui-gulliver-fits-2012/calatoriile-lui-gulliver-260512-foto-fits-13.jpg

Aplauzele

Coordonat de Silviu Purcărete, „Călătoriile lui Gulliver” (sau, mai bine zis, exerciţiile scenice excelent executate de actorii Teatrului Naţional „Radu Stanca” – Ofelia Popii, Cristina Ragoş, Adrian Matioc, Cătălin Pătru, Adrian Neacşu, Raluca Iani, Veronica Arizancu, Diana Fufezan, Cristian Stanca, Marius Turdeanu, Alexandru Mălaicu, Eduard Pătraşcu, Natalie Sigg, Serenela Mureşan, Ciprian Scurtea, Pali Vecsei, Corina Vişinescu şi copilul, Alexandru Nicoară – inspirate din opera lui Jonathan Swift), oferă o perspectivă fresh, insolită, abstractă, grotescă, care abundă de satiră a societăţii engleze din vremea autorului, dar care poate fi lesne aplicată societăţii actuale, de asemenea. Când se trage cortina, la sfârşit, cu mintea golită de tot, îţi rămâne în cap un singur gând: eşti ceea ce eşti.